Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

IMAG1199

När jag fyllde 50 för ett par år sedan (alla vet väl att ”50 är det nya 30”? Var bara tvungen att uppmärksamma det), fick jag en vacker handinbunden bok av en när och kär, med härligt tomma blad och tillhörande penna. Meningen var att jag själv skulle döpa boken och givetvis också fylla den.

Jag döpte den snabbt till ”Mitt liv, del 2”, det kom alldeles självklart. Fyller den gör jag då och då, och första året roade jag mig med att notera vad som är signifikativt för varje månad under året (ur mitt perspektiv) och hur jag vill förhålla mig till det.

Innehållet i boken är ytterst privat, men jag delar gärna med mig vad jag skrev om maj månad:

”I maj månad varje år ska jag:
– hålla rent från skräp i sinne och kalender
– plocka gullvivor
– njuta av rapsens smärtsamt vackra färg
– lukta på häggen
– lyssna på göken
– ge mig själv uttråkslånga tidssjok i stället för stulna snuttstunder”

Så står det i min bok ”Mitt liv del 2”. Så ska jag alltså leva i maj månad i resten av mitt liv, eller åtminstone tills jag ledsnar på det och självmant återgår till att i stället ägna majdagarna åt att sitta inne och vara chef, och syssla med något livsviktigt administrativt.

Hur jag tycker att det går? Gissa!

 

Kommentera gärna!

Etikettmoln

