Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

?????????????????????????????????????????????????????????????När jag ska beskriva mitt ledarskap, brukar jag säga att det stundtals är okonventionellt och att det präglas av mod. Jag säger det mot bakgrund att jag har fått vidta många åtgärder genom åren som varit obekväma, ibland setts som felaktiga av omgivningen. Gemensamt för dessa har varit att jag har grundat besluten på min magkänsla, på vad jag har känt varit rätt och riktigt, där och då. Inte alltid har jag haft sakliga argument som grund.

Bara för att jag är modig och fattar beslut som ofta går på tvärs med vad som är gängse och allmänt vedertaget, betyder det inte att jag är tvärsäker. Tvärt om; jag kan ofta känna stark tveksamhet. Det är korta stunder då mitt förnuft tar över, när sakliga argument talar helt emot vad jag står i begrepp att företa mig. Men jag har med åren lärt mig att intuitionen – magkänslan – alltid leder rätt. Jag tror inte jag har ett enda exempel under mina år där magkänslan lett mig fel. Faktiskt inte. Så det som vid första tanken, första anblicken, kan tyckas galet och ogenomtänkt brukar oftast med facit i hand visa sig vara rätt. Både för den enskilde och för den organisation jag tjänar och företräder.

Just nu är jag i ett sånt läge. Jag har fattat ett beslut som går helt på tvärs med stora delar av min omgivning. Det går också på tvärs med delar av mitt sunda förnuft. Men ändå; jag vet att jag gör rätt! Jag känner det, jag tror det, jag är övertygad om det.

Just bara därför fortsätter jag framåt. Just bara därför följer jag mitt hjärta och min magkänsla som talar om för mig att det här är rätt. Och liksom Ferlin skrev: ”…gud må förlåta mig somliga rader…” hoppas jag att mina motståndare i den här frågan må förlåta mig somligt så småningom. Jag vet nämligen i mitt hjärta att jag gör rätt. Även den här gången.

Kommentera gärna!

Etikettmoln

