Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

Tredje benetABFs tredje ben är det så kallade öppna torget, eller de allmänna cirklarna med arvoderade ledare. Detta är vår tydligaste marknadsföringsyta, vår plats att profilera oss och det vi kanske är mest kända för. (Mer om de fyra benen kan du läsa här. Det första benet är medlemsorganisationerna, det andra benet är övriga samverkansparter.)

För några år sedan berättade min kollega på Medborgarskolan att det kommit in en person på deras expedition och frågat efter en ”ABF-cirkel i engelska”, så pass vedertagna är ibland ABFs studiecirklar fortfarande. Det sätts ofta likhetstecken mellan ABF och studiecirklar, något vi är stolta över och ett förtroende som vi försöker hantera med varsamhet.

Samtidigt som detta är vårt skyltfönster, vår allmänna arena, vårt marknadstorg, vår chans till exponering och att göra oss kända för det vi är bra på, är det den del av vår verksamhet som både slukar mest resurser och ger oss minst tillbaka.

Så det vi kallar Öppna torget är en kombination av hårt, tidsödande arbete och ett oersättligt skyltfönster vi inte kan vara utan. Det utgör en ständigt närvarande frågeställning hur vi ska balansera arbetsinsatsen gentemot den begränsade verksamhet vi får igång. Vi funderar jättemycket på vad vi gör fel, eftersom människor i så liten utsträckning besöker vårt öppna torg. Vi vill bli bättre, hjälp oss gärna!

Annonser

Kommentera gärna!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: