Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

ABF Gotland är på tårna när det gäller sociala medier. Vi har förstått att vi måste vara ytterst närvarande på nätet i alla möjliga former och på alla möjliga plattformar och vid alla tänkbara tidpunkter. Det är där vi når våra kunder, vänner, läsare, deltagare, ledare och anhängare i största allmänhet. Det är där vi lär oss massor om vad vi borde göra för att vara attraktiva och till någon nytta för de gotländska medborgarna.

Facebook har vi funnits på sedan oktober 2009, och Twitterkontot startade vi ett par år senare. Bloggat har jag gjort i många år men då mest privat, chefsbloggen skapades förra året. Och nu äntligen – sedan igår – finns vi på Instagram också, för att ge små inblickar i vår vardag!

De här tre snabba sociala medierna; Facebook, Twitter och Instagram, får mig att fundera över bloggen. Den ter sig stor, svårtillgänglig och otymplig plötsligt. Syftena med den är flera – dels att ha ett forum som är mitt alldeles egna i min roll som chef, där jag får reflektera och dela med mig av mina tankar. Dels att ge just den här inblicken ”bakom kulisserna” på Gotlands mest nyskapande studieförbund. Det senare syftet uppnås nu ändå tycker jag, via de tre snabba medierna. Det första syftet är både lovvärt och betungande på samma gång. Att skriva på bloggen är bland det roligaste som finns, men är också det som hamnar längst ner i prioriteringslistan för mig. Med påföljd att det gnager i mig att jag ”borde”. Det är ju inget bra!

Vad anser du om det här? Behövs bloggen? I så fall – vad vill du läsa på den?

Kommentera gärna!

Etikettmoln

