Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

Drömstart

I veckan kom jag tillbaka till den snöiga, gotländska verkligheten. Tacksam över att resan hem gick smidigt och som vanligt förvånad över att det mesta av solbrännan tycks försvinna på planet hem!

Bland det första jag fick höra när jag var tillbaka, var statistik som Lotta tagit fram och som berättar att ABF Gotland ökat sin folkbildningsverksamhet med 4,5 % under 2013. Jaaa, det är andra året i rad!! Inte jättemycket, utan alldeles lagom, rimligt mycket! Jag känner en stor glädje och viss stolthet över det, jag har inte varit bortskämd med framgångar under mina år på ABF Gotland. Detta visar att vi har tänkt och gjort rätt med våra förändringar under de senaste åren. Det visar också att vi har en duglig och kompetent personal som gör sitt yttersta, och att var och en är på rätt plats.

Jag köpte rosor för att tacka oss själva.

20140201-061631.jpg

Andra arbetsdagen möttes vi av beskedet att Medborgarskolan på ön säger upp såväl lokaler som personal, och minimerar sin verksamhet. I skenet av det, växte ödmjukheten och tacksamheten över vår egen lilla framgång. Media ville haka på, och jag blev intervjuad av Radio Gotland om studieförbundens villkor. Det kan du höra här (inslaget är det första i programmet, efter första låten).

Igår fredag hade vi vårt månatliga personalmöte. Dessa brukar vi ibland använda till att hjälpa varandra med våra olika uppgifter; vi använder ofta arbetsgruppen som referensgrupp, kunskaps- och erfarenhetskälla, testgrupp. Den här gången var det Lilians tur att testa en presentation på oss, och vi spelade rollspel och gick från att vara personalgruppen på ABF Gotland till att bli den kritiskt lyssnande ledningsgruppen på ett företag. Efter presentationen gick vi så tillbaka till våra vardagsroller och gav feedback. Lilian tog lyssnande emot, och kommer nu att använda det hon fick till sig att vässa sin presentation och göra den ännu bättre.

Det här är en bra metod. Man får dela med sig av sitt arbete, gruppen blir delaktig i vad man gör, man får träna på att både ge och ta emot feedback och resultatet är en produkt som hela gruppen ansvarar för, inte bara den som från början skapat den.

20140201-062901.jpg

Jag kunde inte önska mig en bättre start efter semestern och på arbetsåret 2014. Dessutom går vi in i Hästens år enligt den kinesiska kalendern, vilket ska vara ett bra år. Move on!!

Kommentera gärna!

Etikettmoln

