Det är budgettider gubevars, för att inte tala om tider för planering för nästa år. Det är komplicerat, vi behöver tänka igenom ordentligt hur vi ska prioritera för att hitta en överlevnadsstrategi, och då kan man inte bara göra en traditionell verksamhetsplan vilken som helst. Då måste vi stöta och blöta, prata fyra ben, prioriteringar, folkbildning och business.
Hos oss måste folkbildning och business gå hand i hand, eller armkrok, och vi måste ha supertydliga prioriteringar för att rigga ett spel som gör att vi inte springer på varje boll, som jag brukar säga. Som folkbildare vill vi gärna vara med överallt, förändra världen för varenda villig kotte, men det kan vi inte. Den sidan måste vi låta ligga lite lågt ett tag. Men man kan förändra världen på andra sätt också!
I dagarna tvÃ¥ har jag i alla fall tillsammans med ”min” personal varit iväg pÃ¥ en kombinerad arbets-, planerings-, nöjes-, avkopplings- och belöningsresa. Vi tog bÃ¥ten över havet och tog in pÃ¥ Nynäs Havsbad i 1,5 dygn. Vi arbetade, planerade, badade, lät oss behandlas, Ã¥t goda mÃ¥ltider, drack bubbel, babblade och skrattade. När vi Ã¥kte hem hade vi med oss ett bra underlag till konferensen med styrelsen pÃ¥ lördagen, samt känslan av att ha pratat färdigt för nu. En fantastisk lyx!
Kommentarer till: "Vi arbetade och njöt" (2)
Hej Maria –
Hur kommer det sig att det uppenbarligen bara är kvinnor som är intresserade av folkbildning?
Christina Sjoblom, L.Ac. MTOM NaturalLift by Christina mezzoswede@gmail.com 818-438-4024 (office/mobile)
2013/11/11 ”I huvudet på Maria”
> Maria Björkman posted: ”Det är budgettider gubevars, för att inte tala > om tider för planering för nästa år. Det är komplicerat, vi behöver tänka > igenom ordentligt hur vi ska prioritera för att hitta en > överlevnadsstrategi, och då kan man inte bara göra en traditionell > verksamhet”
Inte bara kvinnor kanske, men det är definitivt övervägande kvinnor som både bedriver och deltar i folkbildningsaktiviteter. Det är väl samma sak när det gäller kultur, eller är det en myt?