Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

Härom dagen var jag en sväng till Stockholm, på en träff med KUP – ABFs kompetensutvecklingsprojekt. Vi var några chefer från olika håll i landet som de ville stämma av planerna emot, och få lite inputs från.

KUP har jobbat ett par år nu och börjar få riktigt bra fason på sina planer. Flera pilotprojekt är igång, har genomförts eller ligger i pajpen, allt i syfte att ta fram riktigt bra produkter. Det har verkligen behövts en genomtänkt utbildningsstrategi för hela organisationen som också erbjuder kontinuitet.

Det som håller på att paketeras eller redan är igång är introduktionsutbildningar, chefsutbildmingar, medarbetarutbildningar, förtroendemannautbildningar etc, i basutföranden och med fördjupningserbjudanden. Ambitiöst och välplanerat.

Nästa steg för ABFs KUP när de sjösatt allt detta, är att tänka utanför den traditionella folkbildningsboxen. För det vi också behöver i den här organisationen är andra typer av förkovran som vi inte haft av tradition. Jag pratar om olika spetskompetenser såsom omvärldsanalys, kommunikationsstrategier, varumärkesbyggande, bolagskunskap, employment branding (att attrahera och rekrytera rätt kompetens) etc.

Med det i kombination med folkbildningskunskap blir vi den nyskapande och oslagbara organisation vi vill bli och kan vara!

Annonser

Kommentarer till: "Att tänka utanför den traditionella folkbildningsboxen" (1)

  1. […] det jag skrev om för nån vecka sen, har jag skaffat ny litteratur för att förkovra mig ytterligare. Det är […]

Kommentera gärna!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: