Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

ABF (i Sverige) har funnits sedan 1912, och ABF Gotland bildades 1925. En gammal och ärevördig organisation alltså, något som kan vara såväl en styrka som en svaghet!

Styrkan är vårt välbekanta varumärke, många känner igen den röda ovalen som syns på fasader och programblad, i annonser och i fönster runt om i landet. ABF finns i varje kommun och det är något som skiljer oss åt från flera av övriga studieförbund.

Varumärket borgar för något, människor tror sig veta vad de får hos ABF.

Men det som är vår styrka, kan som sagt också bli en svaghet. Att tro sig veta vad man får, kan raskt bli förutfattade meningar. Många ”vet” att ABF är socialdemokratiskt, rödmärkt, en gammal och kanske lite trött organisation, ja kanske rent av lite mossigt. Studiecirklar känner man också till, det är att träffas tio tisdagar och läsa tillsammans. Men varför ska man göra det när man kan googla på allt, det är bara otidsenligt och gammaldags. Eller?

Inte lika många känner till att Socialdemokraterna bara är en av ett sextiotal medlemsorganisationer inom ABF. Att ABF är trendkänsliga nog att inte längre enbart erbjuda studiecirklar i ”10-pack” utan i stället erbjuder många andra alternativ; föreläsningar och helgkurser t.ex. Att det inom ABF i dag finns många nya och unga medarbetare som skapar en modern organisation helt i tiden med vad människor efterfrågar.

Vårt namn är Arbetarnas Bildningsförbund, våra stiftare är Socialdemokraterna, LO och Kooperationen. Att verka för rättvisa och tro på människors lika och unika värde är ett av våra uppdrag – ett politiskt uppdrag! –  men det är en skillnad mellan att vara politiskt engagerad och att verka partipolitiskt. Vårt engagemang ligger i våra medlemsorganisationer, där två politiska partier ingår. Två av totalt ett sextiotal medlemsorganisationer inom vitt skilda områden. Att inspirera och stötta alla dessa organisationer i deras studie- och kulturarbete, samt att inspirera allmänhet till folkbildning och vara på tårna i aktuella frågor för att utgöra arenan för aktuella samtal är vad vi är satta att göra, det är det uppdrag vi har från staten.

ABF Gotland har också en pigg lillasyster, vårt bolag ABF Pensum. Där nyskapar vi, utanför ramen för det statliga och kommunala folkbildningsanslaget. Där är vi friare att verka på en marknad, att skapa ett utbud som vi kan sälja till dem som kan och vill köpa. Men allt det vi gör inom bolagets ram, vilar på folkbildningens grund. Det är ett non profit-bolag, där eventuella vinster går direkt tillbaka till folkbildningsverksamheten. De metoder vi använder bygger på folkbildningsmetodiken, och vår människosyn är självklart exakt densamma inom bolagets verksamhet som inom den traditionella folkbildningens – allas lika och unika värde.

Jag påstår stolt att ABF Gotland är en nyskapande organisation som är på tårna och som hyser en stor lyhördhet och inte minst nyfikenhet. Vi har medarbetare som är vetgiriga, experimentsugna, kommunikativa, kompetenta, socialt begåvade och mycket medvetna om att vi tillsammans måste fortsätta bära ABF in i framtiden. Så som våra företrädare faktiskt alltid har gjort, ända sedan 1925!

Annonser

Kommentera gärna!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: