Att vara chef, VD och människa i en organisation i förändring

Vi vill märkas!

Den nya organisationen möjliggör för oss att ha en medveten kommunikationsstrategi. Vi har tidigare haft en plan för annonsering, men aldrig haft möjligheten att ha en plan för hela kommunikationsbiten. Det är dags att sluta se annonsering i papperstidningen som det allena saliggörande, här krävs ett bredare artilleri.

Förr skickades alltid studieprogram ut från alla studieförbund till hushållen. Av kostnadsskäl har det varit klent med sådant under den senaste 10-årsperioden, långt i från alla har haft råd att göra det och även vi har valt bort det sättet att kommunicera. Icke förty tror jag att det är effektivt, att vi tappar flera genom att inte komma hem till dem, så att säga.

Så i år bestämde vi oss som jag tidigare berättat för att linda in studieprogrammet i något riktigt läsvärt. Studiemagasinet Minerva föddes. Höstens kommunikation kretsar kring Minerva och kring att ABF Gotland och ABF Pensum hänger ihop. Det är viktigt att ha en röd tråd och ett tydligt syfte med kommunikationen, annars spretar den vilt.

Att ge ut en tidning är kostsamt, och tar en stor del av hela årets marknadsföringsbudget. Det kräver att vi är riktigt smarta när vi väljer resten av kommunikationsåtgärderna!.

En jätteviktig komponent i kommunikationen är sociala medier. Via Facebook lägger vi ut varenda studiecirkel och annan utbildning via länk, en om dagen ungefär. Vi bekostar även annonsering på FB i begränsad utsträckning. Ett mycket billigt och hållbart sätt att nå väldigt många personer, dessutom med möjlighet att interagera med dem. Tvåvägskommunikationen blir allt viktigare! Eftersom vi kopplat vårt FB-konto till vårt Twitterkonto så dyker allt upp på båda ställena.

Även om papperstidningen inte är prioriterad, är den omöjligt att ignorera. Men vi har valt en minivariant av annons, med hela vårt studieutbud koncentrerat i QR-koder!

ABF-studera Pensum-studera

I tidningen Gotland Just Nu som också ges ut av Gotlands Media, har vi köpt en kvartssida som håller en hel månad:

ABF kvartssida 31 aug

Utöver det, har vi kvar en halvsida i Gotlands Annonsblad sedan en kampanj i våras där vi deltog. Visserligen var det tänkt att det skulle vara redaktionell text i den annonsen, men vi ville inte ha det utan valde en annan väg i stället:

ABF halvsida v 35

Under två stycken tvåveckorsperioder kommer våra affischer i såväl A4- som A3-format att sitta uppe på 70 platser över hela ön:

ABF A3 34-35    ABF A3 36-37

Inne på ICA Maxi som är granne till oss, finns en skärm där reklam rullar. Där finns vi, så klart! Här är några av våra bilder, som byts ut minst en gång i veckan:

ABF Gotland 15-21 aug

ABF Gotland 22-28 aug

ABF Gotland 29 aug-4 sep

ABF Gotland 5-9 sep

ABF Gotland 10-14 sep

Ser du de röda trådarna?

Vi tror vi har hittat ett rätt gångbart sätt att nå våra syften med marknadsföringen/kommunikationen. Förutom det jag berättat om här, har vi elektroniska nyhetsbrev till olika målgrupper, den här bloggen samt hemsidorna förstås som vi jobbar med:

ABF Gotlands hemsida

ABF Pensums hemsida

Och mycket mer! Om du inte redan gör det – följ oss på Facebook och Twitter!

Annonser

Kommentera gärna!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: